W praktyce niektórzy zamawiający, planujący ogłosić przetarg, zwracają się uprzednio w celu przeprowadzenia badania rynku do kilku wybranych wykonawców z prośbą o podanie szacunkowej ceny wykonania określonego przedmiotu zamówienia i na podstawie udzielonych odpowiedzi wyliczają kwotę, jaką powinni dysponować.
Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy - Prawo zamówień publicznych, bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Ma to na celu zapobieżenie ewentualnym nieprawidłowościom przy wyborze oferty. Co jednak w sytuacji, gdy po ujawnieniu ofert okaże się, iż podane przez wykonawców ceny przewyższają kwotę, jaką zamawiający dysponuje na wykonanie zadania? W myśl art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych zamawiający unieważnia postępowanie, gdy cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Unieważnienie postępowania nie jest jednak korzystne dla zamawiającego. Wiąże się przecież bowiem z koniecznością ogłoszenia nowego postępowania, a co za tym idzie odsunięciem w czasie finalizacji realizacji zadania publicznego. Z tego też powodu ustawodawca w tym samym artykule umożliwił zamawiającemu skorzystanie z innego rozwiązania. Postępowanie nie podlega unieważnieniu jeśli zamawiający może zwiększyć kwotę jaką przeznaczył na realizację zadania do ceny najkorzystniejszej oferty.